Lchf: grunden

Jag tänkte att jag skulle börja dela med mig av lite lchf-tänk. På ett enkelt och ganska kortfattat sätt (hoppas jag!), så att det blir lite lättare att ta in. Man brukar väl börja från början, så då gör jag också det!

Lchf betyder Low Carb High Fat, d.v.s. mat med lågt kolhydratinnehåll och hög andel fett.

I praktiken innebär det att i princip utesluta kolhydrater från kosten, d.v.s.  pasta, bröd, ris, bulgur, potatis, mjöl, socker o.s.v. Energin som man skulle ha fått från kolhydratkällorna ersätter man istället med fett. Ett exempel är att om du vanligtvis äter en köttbit med sås och potatis tar du bort potatisen och ersätter energin du skulle ha fått av den mot en klick kryddsmör istället. Resultatet blir att du istället för att svälta dig (konventionell bantning) äter dig mätt men gör om fördelningen på maten så att du ändå går ner i vikt.

Många som äter enligt Lchf har som mål att inte äta mer än 20 gram kolhydrater per dag. Det bästa sättet att lära sig vad ett livsmedel innehåller är helt enkelt att läsa på innehållsförteckningen och till en början väga ungefär hur mycket man äter av det för att få en uppfattning av hur mycket kolhydrater man får i sig under en dag. Det gör man bara till en början, sedan lär man sig ungefär hur mycket man kan äta.

Man har också stor hjälp av en kolhydrattabell när man planerar sin mat. Och planera sin mat bör man absolut göra! Annars blir det lätt att det slinker ner sådant som man inte borde äta, eftersom man inte är van att äta på det nya sättet.

Vi kan väl börja sådär? Så tar vi lite mer nästa gång?

En kort sammanfattning:

  • Lchf innebär att ta bort största delen kolhydrater från kosten och istället ersätta energin med motsvarande i fett – t.ex. en extra klick sås eller lite kryddsmör.
  • Många äter högst 20 gram kolhydrater per dag.
  • Ta hjälp av innehållsförteckningar och kolhydrattabeller.
  • Planera matintaget så att du kan ha lämpliga livsmedel hemma.

En bra sida för den som vill fördjupa sig mer är http://kolhydrater.ifokus.se

Hoppas att det inte känns alltför kortfattat, jag tänkte köra lite enklare tips varje gång så att det blir lite ättare att ta in, men det kommer mer! Hör av er om det är något som ni funderar på.

Ha en härlig kväll!

About Lisa

Välkommen hit! Här på min blogg skriver jag om inredning, stil och mode, personlig utveckling och lchf. Du får också följa min vardag och alla mina olika projekt.  /Lisa
This entry was posted in Lchf-tips. Bookmark the permalink.

2 Responses to Lchf: grunden

  1. Emmy says:

    Bra tips för den som vill käka lchf. Jag har i många år ätit mindre kolhydrater och mer fisk/kyckling och sallad. Men jag äter det fortfarande i liten dos. Receptet nedan lät jättegott! Kram

  2. Maria. says:

    Måste först säga att receptet nedan och bilden var så aptitlig och vacker!
    Man äter ju någonstans med ögat också.
    Det är bra att dela upp lchf i små begripliga doser, så blir det lättare att ta in.
    Jättebra, helt enkelt!
    Kramar, Maria.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *